NL | EN

Mobiliteitsmarkt

Het testen en de inbedrijfstelling van het veiligheids- en signaleringssysteem

De Noord/Zuidlijn zal Amsterdam Noord met Amsterdam Zuid verbinden. De metrolijn zal per dag 121.000 reizigers dwars door de binnenstad van Amsterdam vervoeren. De rit van noord naar zuid wordt gehalveerd van 31 naar 16 minuten.

De metro biedt een alternatief voor de vaak overvolle trams en bussen. In de binnenstad is geen plaats voor nog meer trams en bussen. Onder de grond is wel ruimte. De Noord/Zuidlijn gaat ervoor zorgen dat Amsterdam beter bereikbaar wordt èn blijft. Goede Bereikbaarheid is essentieel voor de economische ontwikkeling van Amsterdam.

Opdracht

Omexom heeft van Alstom opdracht gekregen om de installatie, het testen en de inbedrijfstelling van het veiligheids- en signaleringssysteem voor de Amsterdamse metrolijnen, inclusief de nieuwe Noord-Zuid lijn uit te voeren. Omexom is verder verantwoordelijk voor de uitvoering van het traject van Amstel naar Centraal. Aanvullend worden de beveiligingsruimtes (interlocking) van de van der Madeweg, LCM en Spaklerweg meegenomen in deze opdracht.

Het nieuwe besturings- en signaleringssysteem dat betrekking heeft op de Noord-Zuidlijn en bestaande lijnen gebruiken gedeeltelijk een nieuw radio controlesysteem voor communicatie met de metro’s. Hiervoor worden diverse antenne units geplaatst op masten en wanden. Deze zorgen voor de tweeweg communicatie tussen het rijtuig en de wal apparatuur.

Resultaat:

Een groot gedeelte van het project is inmiddels naar tevredenheid opgeleverd. Dit is het gedeelte van Noord naar Zuid. Het vervolg gedeelte van Amstel naar Centraal is al volop in voorbereiding. Aan het einde van 2016 zal ook dit deel gereed zijn. De eerste reizigers van de NZL zullen naar verwacht in het najaar van 2017 vervoerd worden.

Passen en meten in Rotterdam

Mobiliteit voor de toekomst zekergesteld

Een van de uitdagingen in een grote stad is om alles een plaats te geven binnen de beperkte ruimte. De Burgemeester Oudlaan in Rotterdam is een mooi voorbeeld van hoe wonen, werken, reizen en recreëren samenkomen. Het bestaande gelijkrichterstation voor tramlijn 7 was aan vervanging toe. Om ruimte te creëren voor een studentenflat, is besloten het gelijkrichterstation te verplaatsen. De perfecte plek hiervoor bleek onder de nieuw te bouwen tribune van het stadion van Excelsior.

Wat was de vraag:

De RET, het openbaarvervoerbedrijf van de stadsregio Rotterdam, heeft de engineering, bouw en inbedrijfstelling van het gelijkrichterstation uitbesteed aan Omexom. Het belangrijkste doel hierbij was de kwaliteit en betrouwbaarheid van de energievoorziening van de tram infrastructuur te waarborgen. Een mooie uitdaging voor Omexom was de beperkte ruimte waarin gebouwd moest worden. Niet alleen tijdens de bouw moeten mensen de ruimte hebben om veilig te kunnen werken, maar ook na de oplevering moeten onderdelen bereikbaar blijven voor onderhoud.

Resultaat:

Het was flink passen en meten voor de engineers en bouwers van Omexom, maar het is gelukt. Dhr. van Heel, manager Cluster Systemen bij RET: “De flexibele houding van Omexom en de nauwe samenwerking zijn mede bepalend geweest voor het uiteindelijke resultaat: Een goed werkend gelijkrichterstation, waarbij gebouwd moest worden op een lastige locatie met veel externe partijen.”